poniedziałek, 28 lipca 2014

9 rzeczy ktore musisz zapamietac - league of legends



1. Kontrola mapy(Map awarness) - Jak dotąd jest to najtrudniejsza rzecz do nauczenia i wkucia do głowy o jakiej słyszałem podczas gry w League of Legends. Cala akcja toczy się na środku ekranu ponieważ jest to miejsce na które patrzysz a mapa jest drugim. Podczas gry wiele osób skupia się tylko i wyłącznie na środku ekranu i nie obchodzi ich co się gdzie dzieje czy to w dżungli czy to na innej lini lub tam gdzie ma się wizje.

Kontrole mapy zaczyna się uczyć gdy nauczysz się patrzeć na mapę. Jest wiele rożnych sposobów które ludzie używają. Osobiście staram się patrzeć na mapę gdy jestem na 100% poza zasiegem przeciwnika, i gdy nie ma minionkow do zabicia. Patrze na mapę i używam urządzenia peryferyjnego do patrzenia na creepy i przeciwnika. Jeśli znajdziesz dobry sposób aby przypomnieć sobie aby spojrzeć na mapę zrobiłeś już pierwszy krok w nauce kontrolowania mapy.

Drugim krokiem będzie zrozumienia czasu podroży. Postacie w League of Legends maja różna prędkość bazowa, różne umiejętność które zwiększają szybkość poruszania się lub kupili przedmioty które ja zwiększają. Do zrozumienia kontroli mapy musisz zrozumieć prędkość ruchu. Uczenie się wszystkich postaci i ich prędkość jest nieco irytujące, zamiast tego po prostu spróbuj zapamiętać ich buty i typ postaci która graja. Prędkość ruchu jest ważna do zrozumienia gdy dochodzi do tak zwanego roamowania. Roamowanie jest bardzo ważne w Lidze i jeśli będziesz mieć w głowie jak długo zajmie dojście z punkty A do punkty B przez ciebie jak i przez twoich wrogów będziesz wstanie uniknąć wiele gankow.

Trzecim krokiem jest wybór dobrego miejsca do zwardowania.. Wiele ludzi ma bardzo dobrze rozwinięte położenie wardow lecz słaba "wizje" ponieważ nie spostrzegają na mapę wiec sa ślepi tak czy siak. Gdy zdobędziesz umiejętność patrzenia na mapę i wardowania jesteś bardzo dobry w kontroli mapy.

2. Presja(Pressure) - Presja jest umiejętnością która zmusi wroga do zrobienia czegoś czego on nie chce. Im częściej zmusisz fale swoich creepow aby pushowaly do wieży przeciwnika lub będziesz atakował/naciskał na wieżę tym więcej presji będziesz w stanie zrobić.

Szybki przykład: Jeśli jesteśmy na midzie i gramy wystarczająco dobrze aby zabrać wieżę przeciwnika, przeciwnik jest naciskany aby stać tam, gdzie wieża jest zniszczona lub w tyle lini.Ponieważ jestem silniejszy a oni nie maja wieży na midzie mogę roamowac łatwiej i szybciej stosując większą presje na mapę.

Nacisk jest w kilku rożnych formach. Split pushing, dżungla, presja na linii, nacisk skalujący i presja kompozycji składu.

Split pushing= Stosowanie presji na lini przez siebie w celu zmuszenia 1 lub więcej członków drużyny przeciwnej którego MOŻESZ zabić albo UCIEC do przyjścia do ciebie, powodując iż twój team ma przewaga liczebna. Jest to szczególnie silne z postaciami które maja wysoki attack speed lub attack damage, postacie które maja potencjał w 1v1/2 takie jak Jax, Zed, Yasuo. Shaco etc. Należy również zapamiętać ze wszystkie te postacie mogą łatwo uciec (przeskakiwanie przez ściany lub wysoka prędkość ruchu).

Dżungla= Nacisk na dżungle jest na ogol związany z postaciami które są silne w early game takie jak Lee Sin, Elise... które maja dobry damage, są one uważane za posiadające silna presje w dżungli. To dlatego iż możesz counter junglowac i linie przeciwnego teamu są zawsze przestraszone gdy nie maja ze sobą warda a to ze względu wysokiego ryzyka zginięcia gdy zgankujemy.

Presja na lini= Podobnie jak presja w dżungli z wyjątkiem tego ze najprawdopodobniej grasz postacią która świetnie sobie radzi w fazie laneowania. Postacie takie jak Renekton, Riven, Caitlyn, są dobre na budowaniu presji na swojej linii. Jest to spowodowanie ich wysokim potencjałem do zabijania lub zdolności do kontrolowania w która stronę linia jest pushowana. Niektóre postacie są na początku słabe lecz są już silniejsze po osiągnięciu levela 6. Postacie takie jak Ahri Zed Syndra Yasuo i inne postacie ktore maja silny potencjał aby zabić za pomocą swojego ultimate i zastosowania silnej presji na lini po levelu 6.

Nacisk skalujący= Jeśli masz silny zespół do early game powinieneś próbować podjąć nieco większe ryzyko. Jeśli masz zespół do late game powinieneś szukać przewagi gdzie tylko możesz, lecz unikając przy tym podejmowania niepotrzebnego ryzyka z powodu swojego gwarantowanego skalowania.

Presja kompozycji składu= Kazda kompozycja składu ma inny styl presji ale są generalnie 2 podobieństwa do każdej kompozycji. Drużyna która nie walczy drużynowo(teamfight) i która walczy. Drużyny które chcą uniknąć walki głownie posiadają tych efektywnych pusherow. Drużyny które chcą walczyć są tymi które maja wysoka synergie takie jak Yasuo z postaciami które podrzucają. Gdy drużyny która nie walczy zostanie jednak złapana w teamfight będziesz mieć ciężki czas nawet gdy macie przewagę ale nie macie pełnej kontroli gry.

3. Mechaniki(Mechanics) - Mówiąc wprost jest to, jak dobrze kontrolujesz swojego bohatera. Mechaniki są świetne do ogrywania twoich przeciwników ale wbrew powszechnemu przekonaniu jest to umiejętność która stopniała od początku sezonu 4 gdy gra zespołowa jest teraz na pierwszym podium. Jednak nadal jest bardzo ważne aby posiadać dobra mechanikę. Wiąże się to z tym jak dobry jesteś w last hitowaniu, kalkulowaniu jak silny jesteś przeciwko innym postaciom i w unikaniu skilli. Z dobrymi mechanikami możesz dodać inne atrybuty które stworzą z ciebie potwora.

Przykład: Jeśli jesteś wystarczająco dobry aby zabić przeciwnika 1v1 możesz wtedy wziąć wieże lub roamowac tworząc przy tym presje na innych graczach drużyny przeciwnej.

Uczenie się jak uniknąć skillshotow przychodzi podczas praktyki. Sa 2. drogi do uniknięcia ich:

Przewidywanie= Jest to mniej wiarygodne i będzie działać tylko do pewnego szczebla zaawansowania. Musisz zrozumieć czas odnowienia skilli twojego przeciwniki i "przewidzieć" gdzie zamierza on wycelować. Jednak im wyżej się wybijesz tym rzadziej będzie to działać na twoja korzyść.

Reakcja= To jest znacznie trudniejsze do opanowania, jeśli jesteś poniżej Diamentu 1, prawdopodobnie nie musisz się martwic naukom. Reakcja jest również bardziej zależna od tego jak twój ping jest dobry. Pogranicza gdzie reakcja nie staje sie opcja jest po 100+ pingu. Reakcja jest wtedy kiedy gdy widzisz ze coś przychodzi poprzez animacje.

Przewidywanie+Reakcja= Staniesz się bogiem.

Last hitowanie przychodzi z praktyka. Różne postacie maja rożną prędkość ataków, obrażenia i animacje jak również czy posiadają umiejętności które pomagają w last hitowaniu. Last hitowanie jest ważne ponieważ w ten sposób zdobywasz większość swojego złota które pomogą ci nabyć nowe przedmioty. Nie ważne jak dobry ktoś jest, przedmioty zawsze dają znacząca przewagę.

Pojedynkowanie się jako część mechaniki jest czymś innym w zależności od każdej postaci. Pojedynkowanie się jest gdy jesteś sam na sam 1v1. Z silniejszymi mechanikami i odpowiednimi postaciami możesz pokusić sie na 1v2 lub 1v3. Poznawanie postaci która grasz pomoże ci w zdobywaniu jej pełnego potencjału. Wejdź do normalnej gry, graj jak szalony i naucz się twoich limitów(To nie znaczy ze masz feedowac, chociaż może to wystąpić wiec graj z przyjaciółmi aby uniknąć flamu).

4. Pozycjonowanie - Pozycjonowanie jest dokładnie tym jak to brzmi i rożni się w zależności od roli jaka grasz. Pozycjonowanie jest gdzie twoja postać jest w stosunku do twojego zespołu jak i przeciwnego. Pozycjonowanie zawsze będzie się zmieniać, nie tylko jako kto grasz lecz kim twój i przeciwny team gra. Zrozumienie zasięgu twojej postaci jest pierwszym krokiem w rozumieniu pozycjonowania. Głownie twoim najlepszym sposobem jest stanie na maksie zasięgu. Pozycjonowanie jest ważnym atrybutem ponieważ to oznacza różnice pomiędzy życiem a śmiercią w całej grze.

5. Zrozumienie rol - Ten jest zdecydowanie najtrudniejszy dla większości graczy do zrozumienia, a to z powodu jednej skazy. Kazdy chce być bohaterem. W League of Legends są role do wypełnienia. Pozycje i role takie jak.

Top lane - Miejsce dla postaci która jest tankowata, która posiada cc aby ich zabić lub odstraszyć od twoich sojuszników. Mozę tam także znajdować się postać o większym damage gdy w naszej dżungli lub na supporcie mamy dobrych tankow. Oczywiście gdy pickujesz jako pierwszy komunikuj się z drużyna jaki typ roli wolisz grac.

Jungler - Zapewnia presje na liniach w zależności od różnych okoliczności, czy potrzebują pomocy lub aby spushowac linie. W późniejszej fazie gry jest on w połowie dps w połowie tank lub chroni swoich carry.

Mid lane - Zapewnia dużą ilość obrażeń dla carry przeciwnej drużyny. Najczęściej są to postacie magiczne lecz są wyjątki takie jak Zed, Yasuo, Talon.

ADC - Rola do której należy zadanie jak najwięcej obrażeń. Zapewniając sobie jak najniższe ryzyko aby zadać jak najwięcej obrażeń najbliższej postaci. Tak, twoim zadaniem jest zabijanie przeciwnych tankow wiec kup LW lub Youmuu.

Support - Wspierasz swoja drużynę wardujac więcej niż inni, przyjmujesz na siebie groźne ataki i ogólnie pomagasz swoim sojusznikom w wygraniu meczu.

Byc w stanie zrobić jak najbardziej zbilansowany skład a później dobra współpraca pomoże ci we wspinaniu się w rankingu. Jeśli grasz postacią która jest tanky a ty budujesz full damage spróbuj wykorzystać jej styl gry.

6. Kontrowanie i zostanie skontrowanym - W soloq zdarza się bardzo często gdy gracz zostanie skontrowanym od razu pisze "gg countered" lub "I got countered I feed now" według nich jest to najłatwiejszy sposób aby unikać odpowiedzialności za swoja słabą grę, lecz jest to nie do przyjęcia aby feedowac kogoś ponieważ zostało się skontrowanym. Zostanie skontrowanym lub kontrowanie kogoś jest dobrym sposobem aby być ubezpieczonym, lecz nie jest to wyryte na kamieniu aby pozwolić postaci która cie skontrowana zesnowballowac gry i wygrać 1v5. Kilka dobrych zasad do przestrzegania gdy chcesz skontrować:

1 - Jest to dobre dla twojej koordynacji z drużyna? Bedzie to tak samo silne w teamfightach
2 - Gram ta postacią? Jeśli nie, nie bierz jej
3 - Jeśli przeciwny dzungler "wygra" twoja linie, mam szanse aby zyskać przewagę przeciwko tej postaci?

Kilka dobrych zasad gdy zostaniesz skontrowany:

1 - Zobacz czy twój przeciwnik gra ta postacią. Jeśli ta postać jest dla niego niewygodna a twoja dla ciebie tak, spróbuj go pushowac.
2 - Nie feeduj, nie feeduj, nie feeduj. Tak długo jak nie feedujesz możesz mieć 70% minionkow twojego przeciwnika, z lepsza wiedza na temat gry możesz później to wykorzystać.
3 - Gra mój team dobrze? Jeśli tak, nie feeduj. Niech twój team cie wycaruje, i nie będziesz dla nich ciężarem gdy kogoś nafeedujesz.

W sumie, konter pickowanie nie jest już tak silne jak było kiedyś, gdy mogłeś wygrać grę samemu. Teraz Riot spowolnił efekt snowballowania do punkty gdy jesteś 0/3 nie jest to koniec na 100% jeśli masz dobry team comp.

7. Runy i masterki - Runy i masterki dają ci statystki dla twojej bierzacej postaci. Jest to ekstremalnie ważne abyś ustawił jak najlepsze strony dla twojej postaci. Niestety nie każdy z was będzie w stanie zdobyć 20 stron run, wszystkie postacie, i runy dopóki Riot nie zwiększy zdobywanych IP.

Spróbuj mieć te 2 strony run
- AD czerwone/ Pancerz zolte/ Odpornosc na magie niebieskie/ AD quints
- Penetracja pancerza czerwone/ HP zolte/ Ap niebieskie/ Ap quints

Majac te dwie strony run większość postaci będzie do nich pasować. Jednak mając specyficzne runy dla rożnych postaci może powiększyć twoja dywizje.

8. Przedmioty(Items) - Przedmioty są najprawdopodobniej najważniejszą rzeczą która nie wymaga skilla. Wiedząc co kupić jest istotne aby zdobyć maksymalny potencjał postaci. Z doświadczeniem możesz nauczyć się które przedmioty są dobre w danym momencie, ale jeśli nie masz pojęcia wejdź na solomid.net i wyszukaj poradnika. Będziesz bardziej zadowolony z czasu gry o wiele bardziej gdy będziesz bardziej efektywny.

Ustawianie przedmiotów przychodzi z doświadczeniem, i nie powinno się tego próbować gdy jest się nowicjuszem. Jest wiele buildow sytuacyjnych lecz w większości buduje się to samo na dana postać.

9. Postawa w grze - Jest to największy problem graczy League of Legends. Większość graczy reaguje negatywnie na słabych graczy którzy są poza kontrola. Musisz po prostu z tym SKOŃCZYĆ, przestań przejmować się czyimś skillem, tak to ma znaczenie w grze lecz po grze szanse na to za trafisz na tego samego gracza są małe. Wykorzystaj swoja grę jak najlepiej na graniu, a nie pisaniu. Komunikuj się z drużyny tylko i wyłącznie gdy musisz. Będziesz mieć mile spędzony czas w grze, będziesz grac lepiej i pomożesz innym gracza mieć lepsze doświadczenie z tobą.